Thursday, August 19, 2010

ISHAK BIN ABU SAMAH .

Bulan Ramadhan membawa seribu makna bagi aku . Dan pada bulan ini jugalah mengajar kita semua erti kesabaran dan tabah menghadapi segala ujian daripada-Nya . Di sini jugalah aku ingin berkongsi satu pengalaman yang tidak dapat aku lupakan sehingga kini . Dan pengalaman inilah yang mengajar aku menjadi lebih dewasa walaupun usiaku pada waktu ini belum mencecah 13 tahun .

Pada bulan Ramdhan 2008 , ayahku telah di masukkan ke hospital . Dia di masukkan di pelbagai buah hospital salah satunya di HBKL . Dan dia telah di rawat selama 3 bulan , dan sering berpindah2 wad . Pada peringkat awalnya dia hanya di masukkan di wad biasa . Tapi lama kelamaan penyakitnya bertambah serius . Dan mak lah yang sering menjaga ayah ketika dia sakit . Abang ku dan aku juga turut merawat ayah bagi meringankan beban mak . Oleh sebab aku anak tunggal perempuan di kalangan adik beradik , aku lah yang lebih rapat berbanding dengan kedua orang saudara ku itu .

Kami sering bergilir-gilir menjaga ayah meskipun di bulan ramadhan yang penuh rahmat dengan cuaca yang amat panas . Pada suatu petang , aku , chapit (adik bongsuku) dan juga mak telah melawat ayah . Kerana dah beberapa hari kami tidak melawatnya . Ya Allah , rindu ku pada ayah bagaikan 10 tahun tidak bertemu . Apabila sampai diwad , jururawat yang bertugas tidak mengizinkan kami berjumpa dengan ayahku kerana katanya kanak2 tidak di benarkan masuk . Tapi setelah mak memujuk jururawat itu dan memberitahu sebab kehadiran kami , dia memberi kebenaran melawat ayahku .

Seterusnya , semasa kami masuk ke wad itu , tergambar kegembiraan di muka ayahku . Ya Allah , aku berasa sedih apabila melihat muka ayahku ini . Begitu senang sekali melihatnya sebegini . Mak dan ayah berborak borak dan aku hanya memandang karenah pesakit yang ada di hospital . Sungguh malang nasib mereka ! Apabila masa melawat sudah habis , kami terpaksa keluar dari wad . Dan jam menunjukkan pukul 6.30petang . Semasa hendak pulang , aku mencium tangan dan pipi ayahku . Sedih sungguh hatiku ini untuk berpisah dengan ayah walaupun hanya sementara . Tanpa ku sedari , aku mengalirkan air mata .

Setelah itu , kami berjalan pulang menuju ke perhentian bas . Maklumlah kami tidak mempunyai kenderaan sendiri . Yang hanya kami mampu adalah menaiki kenderaan awam , iaitu bas . Kami menunggu dengan penuh kesabaran . Tetapi jam menunjukkan tepat pukul 7.00 petang . Dan waktu berbuka sudah hampir tiba . Kesian ku melihat mak dan adik , keletihan begitu juga aku . Setelah waktu berbuka , mak sempat membelikan air kotak di kedai mamak yang berhampiran . Kami hanya berbuka di perehentian bas . Masyaallah , betapa sedih nya aku pada waktu itu .

Dan pada hari berikutnya , sepupuku telah datang ke rumah . Dan dia telah menyakan khabar ayahku . Mereka tidak akan pernah kisah dengan keluarga kami . Kerana kami tidak mempunyai harta ? barang barang mewah ? Tapi sebaliknya bagi aku . Aku amatlah bersyukur dengan kurniaan ilahi ini . Alhamdulillah . Berbalik kepada cerita tadi . Tidak lama kemudian mereka mengajakku ke hospital dan menyuruh aku menjaga ayah . Agak terkejut kerana pada waktu itu sudah lewat malam . Dan aku hanya mengangguk tanda setuju , kerana aku teramatlah sayang dengan ayahku dan aku sanggup buat apa sahaja demi dia .

.Dan pada malam itu , aku menjaga ayahku di hospital . Semasa aku berjaga , ayahku menyuruhku tidur kerana takut aku keletihan . Aku hanya tidur di kerusi malas yang telah di sediakan pihak hospital . Ya Allah , sakit semua badanku . Kerana kerusi itu diperbuat daripada besi .Tetapi itu tidak menjadi masalah bagi diriku . Yang penting aku dapat menjaga ayahku .

Dan pada keesokan harinya , aku pulang bersendirian . Agak jauh dari wad baru ayahku . Aku berjalan bersendirian ke perhentian bas . Dan jam pada ketika itu menunjukkan tepat pukul 8 pagi . Dan pada ketika itu aku berbisik kepada diriku sendiri ` Ya allah , kuatkanlah hambamu ini dan selamatkanlah hambamu ini dari sebarang musibah`. Walaupun aku hanyalah gadis yang berusia 13 tahun , tetapi aku berani menempuhnya seorang diri di tengah kota yang megah ini .

Inilah salah satu daripada pengalaman yang tidak dapat ku lupakan . Dan pada 28.11.2006 , 12 tengahari ayahku telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di wad yang sama ketika aku menjaganya . Ayahku telah nazak pada pukul 6 pagi dan mak tidak berhenti mengajar ayahku mengucap 2 kalimah syahadah . Dan pada malam itu jugalah hatiku tergerak ingin tidur di hospital , aku bersama kakek dan mak . Kerana kakek ( atuk) ku datang dari Indonesia kerana ingin melawat ayah . Mungkin ayahku bertahan kerana menuggu kehadiran kakek . Dan pada pagi itu aku pulang ke rumah , mandi dan bersiap .

Setelah semuanya bersiap , aku datang bersama adik dan abangku . Semasa di hospital , aku dan abangku membaca yassin . Belum sempat aku menghabiskannya , ayahku sudah meninggalkan kami buat selamanya . Aku hanya redha dengan ketentuan illahi . Ya Allah , aku sudah menjadi anak yatim di usia yang muda ini . Ayahku pernah berkata kepadaku `ayah nak tengok anak ayah berjaya , jadi doktor atau pun ahli sukan`. Dan insyaallah aku akan tunaikan semua itu kalau aku mampu untuk mencapainya .

Dan setelah hampir 1 bulan ayahku meninggal , kakek ku pula meninggal . Ya Allah lagi satu dugaan yang menimpa keluargaku . Bagaikan kakek ingin mengikut jejak ayahku . Pada 1 hari , aku telah terjumpa sebuah nota yang di tulis di sehelai tisu .`Puasa pertama pada tahun ini , aku tidak dapat menyambut bersama keluarga tersayang . Sedih memikirkan keadaan anak-anak dan juga isteri . Aku berniat nak buat tahlil arwah untuk ibu , bapa , abang dan kakak ku yang telah meninggal dunia`. Inilah nota yang terakhir yang di tinggalkan ayah . Semoga ayah tenang di alam sana , di ampunkan dosanya dan di tempatkan di tempat orang-orang yang beriman . Amin . Sesiapa yang masih mempunyai ibu dan ayah , hargailah dan sayngilah dia sebaik-baiknya . Kerana merekalah harta yang amat bernilai di muka bumi ini .








1 comment:

  1. bersabarlah dengan dugaan yang maha esa. sesungguhnya dia lebih menyayangi ayahanda mu. aku faham apa yang kau rasa. aku bangga dengan sifat kau. tabah. mengukir senyuman di sebalik kehidupan yang menyedihkan tapi kau tetap cool. jangan risau wahai ain kau sentiasa akan berada dengan aku. aku janji weyh dengan diri aku. T_T

    ReplyDelete